Generáció II/III.
A II/III generációs haldex-rendszerű tengelykapcsolók működési elve
Amennyiben Ön a fenti terméket választotta, akkor valószínűleg a Volvo-csoporthoz tartozó gépjárművek iránt érdeklődik (pl. Volvo S40 II., 60 I., 80 I., 80 II., Volvo V50, V70 II., V70 III. Volvo XC70 Cross Country, XC 70 II., Volvo XC90 I.; Land Rover Freelander 2. 2009-es modellévig, Ford Kuga 2009-es modellévig). Ebben az esetben gépjárművének vonóerejét egy második vagy harmadik generációs, elektronikus vezérlésű lamellás haldex-rendszerű tengelykapcsoló ((hétköznapi szóhasználattal élve: haldex kuplung) )adja le a hátsó tengelyen keresztül az út felületére a menetdinamikai jellemzők függvényében. A jármű alapesetben elsőkerék hajtású, ha azonban az első kerekek megcsúsznak az útfelületen, akkor 100-os kerék elforduláson belül a vezérlő elektronika szükség esetén a teljes 100% forgatónyomatékot a hátsó tengelyre juttatja, ezzel biztosítja a kiváló menetdinamikai tulajdonságokat. A tengelykapcsolót bordás kötéssel csatlakoztatták a differenciálmű kúpkerék tengelyéhez, ezáltal a szervizelés is egyszerűbbé vált (kúpkerék tengely meghibásodása esetén nem kell a komplett tengelykapcsolót kicserélni). A Haldex 2-es, illetve 3-as rendszert nagyobb térfogatú (850 ml) hidraulika rendszerrel szerelték, a vezérlő elektronikát modernizálták, ellátták egy nyomás- és hőmérséklet-érzékelő szenzorral.
A haldex-rendszerű tengelykapcsoló (haldex kuplung) egy elektronikusan vezérelt hidromechanikus tengelykapcsoló, mely a lamella kötegen átvitt nyomaték nagyságát a motorvezérléstől valamint az ABS-ESP vezérlőtől, a kormány szöghelyzet és a perdület érzékelőtől kapott jelek alapján állítja be (FONTOS! Ha a motorvezérlő és/vagy ABS vezérlőben tárolt hiba van, vagy az olaj hőmérséklete eléri a 100 C0-ot akkor az összkerékhajtás automatikusan kikapcsol!). A jármű motor fordulatszáma, ha eléri 400 1/min fordulatot, akkor a tengelykapcsoló fogaskerék szivattyúja 4 bar olajnyomással feltölti a rendszert. Ha az első és hátsó kerekek fordulata eltér, tehát az első kerekek kipörögnek, akkor a fent említett vezérlőegységek jele alapján a Haldex tengelykapcsoló vezérlő elektronikája elektromágnessel működtetett szabályozó szelep segítségével részlegesen, vagy teljesen lezárja a szabályozó szelepet. A fordulatszám különbség következtében, a hullámos felületűre munkált tengelykapcsoló agy (melyen 3 pár - 6 db - görgő fut) axiális irányban megnyomja a gyűrű alakú nyomó lapot, ezáltal a mögötte lévő olajat összenyomja és a nyomó szelepeken keresztül a nagyobb átmérőjű nyomó lap segítségével összezárja a lemezes tengelykapcsolót 0-100% arányban. A maximális nyomatékhoz közel 88 bar olajnyomás tartozik. A rendszerben lévő 850 ml olajat a szivattyún található előszűrő, valamint egy beépített szűrőfilter tisztítja meg a mechanikus szennyeződésektől.
Gyári háttér
2011-ben a svédországi Haldex vállalat csoport eladta Haldex tengelykapcsolók gyártási jogát a BorgWarner csoportnak. A magyarországi, Oroszlányban működő BorgWarner Hungary Kft. gyártja a haldex-rendszerű tengelykapcsolók alkatrészeit és végzik azok összeszerelését. Webáruházunk működésének biztos hátterét a közvetlen és teljes körű gyári támogatás adja.