Generáció IV. (VW csoport)
A IV. generációs haldex-rendszerű tengelykapcsoló működési elve
Amennyiben Ön a fenti generáció iránt érdeklődik, akkor valószínűleg a VW-csoporthoz tartozó gépjármű iránt érdeklődik (pl. VW Golf VI., Golf VII. 2009-2015, VW Tiguan 2009-2013, VW Passat 2008-2015, VW Caddy III. 2013-tól, Skoda Octavia II. 2004-2013, Octavia III. 2013-tól, Skoda Superb II. 2008-2015; Superb III. 2015-től, Skoda Yeti 2010-2014, Seat Alhambra 2011-től, Seat Altea XL 2009-2015, Audi A3 2009-2012, Audi TT Coupé 2007-2010), Audi TT Coupé 2.0L 2011-2012, Audi TT Roadster 2007-2010, Audi TT Roadster 2.0L 2011-2012, Audi TTRS Coupé 2012-től, Audi TTRS Roadster 2012-től). Ebben a járműben a vonóerőt egy negyedik generációs, elektronikus vezérlésű lamellás haldex tengelykapcsoló (hétköznapi szóhasználattal élve: haldex kuplung) adja le a hátsó tengelyen keresztül az út felületére a menetdinamikai jellemzők függvényében. A jármű alapesetben elsőkerék hajtású, azonban ha az első kerekek megcsúsznak az útfelületen, akkor 100-os kerék elforduláson belül a vezérlő elektronika szükség esetén a teljes 100% forgatónyomatékot a hátsó tengelyre juttatja, ezzel biztosítja a kiváló menetdinamikai tulajdonságokat. A negyedik generációs haldex tengelykapcsoló esetében már nem csak a kerék megcsúszását figyeli a rendszer. Érzékeli a hirtelen fellépő nyomatékigényt (pl. hirtelen gyorsításkor) vagy vontatás esetén a szükséges mértékben a hátsó tengelyre is nyomatékot biztosít. A haldex tengelykapcsolót bordás kötéssel csatlakoztatták a differenciálmű kúpkerék tengelyéhez, ezáltal a szervizelés is egyszerűbbé vált (kúpkerék tengely meghibásodása esetén nem kell a komplett Haldex tengelykapcsolót kicserélni).
A negyedik generációs (haldex kuplung) rendszer a fejlesztéseknek köszönhetően mechanikus szerkezetét tekintve jelentősen egyszerűbb lett (az alternáló mozgást biztosító hullámos profilú tengelykapcsoló agyat, a hozzá tartozó görgős mechanizmussal együtt egyszerűbb felépítésű szerkezetre cserélték), a fejlett elektronikai- és szoftveres rendszer lehetővé tette a jármű menetstabilitásának növelését. A negyedik generációs rendszerben egy öthengeres axiál dugattyús szivattyút alkalmaztak, mely szakaszosan működik. A szivattyú által előállított 30 bar nyomású haldex olaj egy hidraulikus tárolóba kerül. Az olajnyomás meghatározására a szivattyú által felvett motoráram értékét figyeli a vezérlő elektronika, tehát a rendszer nem tartalmaz olajnyomás érzékelő szenzort. A haldex vezérlőegység a jármű különböző fedélzeti rendszereitől (motorvezérlő, ABS-ESP, szöghelyzetjeladó, mechanikus rögzítőfék jeladó) kapja a működéséhez szükséges adatokat, ez alapján számolja ki a hátsó tengelyre juttatandó nyomaték nagyságát. A haldex vezérlő egység nyitja a mágnesszelepet és a tengelykapcsoló lamellákat összezárja a felmerülő nyomatékigénynek megfelelően. A maximális nyomatékhoz közel 30 bar olajnyomás tartozik. A rendszerben lévő 850 ml olajat a szivattyún található előszűrő, valamint egy beépített szűrőfilter tisztítja meg a mechanikus szennyeződésektől.
Gyári háttér
2011-ben a svédországi Haldex vállalat csoport eladta Haldex tengelykapcsolók gyártási jogát a BorgWarner csoportnak. A magyarországi, Oroszlányban működő BorgWarner Hungary Kft. gyártja a haldex-rendszerű tengelykapcsolók alkatrészeit és végzik azok összeszerelését. Webáruházunk működésének biztos hátterét a közvetlen, teljeskörű gyári támogatás adja.