Generáció V.
Az V. generációs haldex-rendszerű tengelykapcsoló működési elve
A GEN. V. tengelykapcsolót számos autótípusba építették be: pl. VW Golf, VW Tiguan, VW Passat, VW Caddy, Skoda Octavia 2005-2012, Skoda Superb, Skoda Karoq, Skoda Kodiaq, Seat Ateca, Audi A3, Audi TT, Audi Q3, Jaguár, BMW X1. A felsorolás nem teljes. Az 5. generációs tengelykapcsolót két hajtáslánc konfigurációban építik: A.) a hátsó differenciálműre épített verzióban vagy B.) az osztóműbe szerelt változattal ellátott formában. A differenciálműre szerelt tengelykapcsoló alapesetben elsőkerék hajtású, ha az első kerekek megcsúsznak az útfelületen, akkor vezérlő elektronika szükség esetén a teljes 100% forgatónyomatékot a hátsó tengelyre juttatja, ezzel biztosítja a kiváló menetdinamikai tulajdonságokat. A második, vagyis az osztóműbe szerelt tengelykapcsoló esetén folyamatosan változó nyomaték elosztást biztosít az első és hátsó tengely között a legjobb nyomatékelosztás érdekében. Ennél a megoldásnál autógyártól függ, hogy alapban az első vagy a hátsó tengelyre vezérli a nagyobb nyomatékot (pl.40% nyomaték jut az első tengelyre és 60% a hátsó tengelyre), de menetközben a jármű menetstabilitása érdekében ez akár folyamatosan változó nyomaték elosztást is eredményezhet.
Az 5. generációs tengelykapcsolót (hétköznapi szóhasználattal élve: a haldex-kuplungot) a gyár tovább egyszerűsítette, a rendszer már nem tartalmaz külön olajszűrőt, mágnesszelepet, hidraulikus nyomástárolót. A nagy teljesítményű hat dugattyús axiál szivattyút ellátták egy röpsúlyos nyomásszabályozó egységgel, melynek köszönhetően mindig az aktuális nyomatékhoz szükséges nyomású és mennyiségű olaj áll rendelkezésre a vezérlő elektronikának köszönhetően. A vezérlő elektronika külön egységet képez, mivel nem kell mágnesszelepet vezérelnie, de továbbra is a tengelykapcsolóra szerelték. Az elektronikai panel fedelén BorgWarner felirat található, tehát a korábban alkalmazott dombornyomott Haldex felirat kivezetésre került.
Az 5. generációs tengelykapcsoló esetében hathengeres axiál dugattyús szivattyút alkalmaznak, mely szakaszosan működik és röpsúlyos nyomásvezérlővel szerelték fel. A szivattyú 1540 mA áram felvétele mellett 0 bar nyomást biztosít (feltölti a hidraulika rendszert), a maximális olajnyomás 38 bar, melyet 9021 mA szivattyú áramfelvételnél ér el. Az olajnyomás meghatározására a szivattyú által felvett motoráram értékét figyeli a vezérlő elektronika, tehát a rendszer nem tartalmaz olajnyomás érzékelő szenzort. A vezérlőegység a jármű különböző fedélzeti rendszereitől (motorvezérlő, ABS-ESP, szöghelyzetjeladó, mechanikus rögzítőfék jeladó) kapja a működéséhez szükséges adatokat, ez alapján számolja ki a tengelyekre juttatandó nyomaték nagyságát a vezérlési koncepció függvényében. A rendszerben lévő olajat a szivattyún található szűrő tisztítja meg a mechanikus szennyeződésektől, emiatt a rendszer sokkal érzékenyebb az olajcsere periódusokra.
Gyári háttér
2011-ben a svédországi Haldex vállalat csoport eladta a haldex-rendszerű tengelykapcsolók gyártási jogát a BorgWarner csoportnak. A magyarországi, Oroszlányban működő BorgWarner Hungary Kft. gyártja a haldex-rendszerű tengelykapcsolók alkatrészeit és végzik azok összeszerelését. Webáruházunk működésének biztos hátterét e közvetlen és teljes körű gyári támogatás adja.